Mezi důležité pozice patří také tvorba partů pro jednotlivé nástroje tak, aby všechno k sobě dobře ladilo. Jedná se o tvorbu aranží. Tuto pozici v týmu zastává Martina Půlkrábková, která při koncertech mimo jiné sedí za klavírem.
Jednou z letošních festivalových novinek je účast Litomyšlského symfonického orchestru na adventních koncertech skupiny Parkoviště pro velbloudy. Spolupráce s takovým hudebním tělesem přináší i spoustu další práce na již zmiňovaných aranžích. Martina musí zvládnout připravit aranže pro kapelu, aby bylo možné všechny sehrát i s orchestrem. Některé písně mají hudebníci z let minulých, ovšem i ty je stále potřeba obměňovat. Jako každý rok se však návštěvníci i letos dočkají nových písní.
„Určili jsme si repertoár a spolu s dirigentem Davidem Lukášem jsme připravili jednotlivé písně v aranžích pro orchestr. Začátkem listopadu začal Litomyšlský symfonický orchestr tento repertoár nacvičovat a postupně se k němu přidali také členové Parkoviště pro velbloudy. S Davidem jsme si rozdělili práci – on dal dohromady aranže hlavně u písní, ve kterých se Litomyšlský symfonický orchestr představí sám. Já jsem aranžovala (i s jeho pomocí) naše stávající písně a některé jsme dali dohromady společně,“ upřesnila práci na aranžích Martina Půlkrábková.
Jelikož se na pódiu představí více než třicet účinkujících, koncerty budou bohatší, ale tvorba aranží je zároveň mnohem náročnější. Martina uvádí, jak taková práce probíhá: „Pokud má podklad (vybraná píseň) úpravu alespoň podobnou orchestru, je to jednodušší. Party pak píšu podobně jako v nahrávce. V opačném případě musím víc využít představivost. Když jsou hotové základy ke všem písním, sejdeme se s Davidem Lukášem a aranže doladíme společně. Časově je to velmi náročné. Padne mi na to dost volného času po příchodu z práce. Navíc se noty učím psát nově v programu místo ručně, abychom si je mohli s Davidem navzájem posílat. Program má spoustu výhod – umí přehrát napsané party a převést je do audio souboru. Ale není snadné se s ním naučit pracovat. Hlavně ze začátku mi psaní trvalo hodně dlouho, teď už to mám trochu v ruce a jde to rychleji.“
Písničky na festival kapela vybírá společně, některé si nechávají z let předešlých a jiné sami navrhují. Letos se musel brát ohled na orchestr, aby vše vyznělo tak, jak má. Proto je důležité, aby se všichni vystupující setkali a sehráli. Litomyšlský symfonický orchestr nacvičoval od konce října každý týden. Parkoviště pro velbloudy zkoušelo nejprve samostatně, ale postupně se přidalo k orchestru. Na závěr obě tělesa čeká společné intenzivní soustředění.
Skupina Parkoviště pro velbloudy se k festivalu Hudba pomáhá přidala před pěti lety. Martina zavzpomínala také na jejich začátky a zhodnotila postupný vývoj: „Jako kapela jsme se určitě posunuli. Nejen z hudebního hlediska festival každý rok o krůček povyroste. Před pěti lety jsme začínali na Hudba pomáhá jako sedmičlenná kapela s několika hosty, postupně se nabalovali muzikanti a letos budeme hrát v obsazení asi 35 lidí. Takže posun to určitě je, rozhodně v kvantitě, ale doufám, že i v kvalitě.“