Hudba pomáhá

Harmonogram Tomáškova dne

Ačkoliv Tomáš Lněnička při prvním setkání působí jako tichý a hodný chlapec, dle slov maminky Jany prý umí ostatní pěkně pozlobit a pořádně vybouchnout. Takové chování si ale nechává na doma, protože při výuce ve škole na to není čas. Maminka navíc dodává: „Mezi dětmi se Tomášek vždycky hecne a chce jim ukázat, že to všechno zvládá. Někdy sice zlobí starší sestru Andrejku a ona zase jeho, ale to je jen takové to sourozenecké škorpení.“
Tomášek Lněnička

Přestože je dle maminčiných slov Tomášek lump se vším všudy, musí neustále překonávat svůj pohybový handicap, který způsobuje Duchennova svalová dystrofie. Jeho režim je kvůli jednotlivým rehabilitacím a dalšímu cvičení každý den trochu jiný, ale i tak se v něm najde celá řada aktivit, které se v rodině Lněničkových pravidelně opakují.

Tomáškův den zahajuje vždy některý z rodičů, který musí ráno připravit vše, co bude ten den potřeba. Nejčastěji jsou to snídaně, svačiny a oblečení. Při tomto ranním běhu ale samozřejmě pomáhá i sestra Andrejka. Po půl sedmé je pak potřeba vzbudit Tomáška, který jde snídat a následně se musí ještě rozhýbat. Poté je už čas na hygienu a přesun do školy, přičemž rodiče musí Tomáška přenést do auta a opět mu z něj pomoci ven.

Před osmou hodinou se Tomášek přesouvá do budovy školy, kde už potřebuje po celý čas vozík. V šatně mu s převlékáním pomůže jeden z rodičů a u třídy si ho pak převezme pan asistent, který mu je celý den k dispozici. Ten se s rodiči zároveň domluví, jak to má Tomášek v ten konkrétní den s družinou a rehabilitacemi, protože podle toho se řídí i jeho vyzvedávání a odchod ze školy.

Mezi Tomáškovy nejoblíbenější školní předměty dnes patří výtvarná výchova a dříve to byl také tělocvik, kde se často hrála vybíjená. „Ve škole se Tomáška spolužáci i učitelé snaží co nejvíce zapojovat do všech aktivit. Pořídilo se také velké množství pomůcek, které mu usnadňují pohyb po škole a ve školní jídelně. Učitelé navíc dělají i to, co by dělat nemuseli. Během sportovních akcí neváhají vzít Tomáše na vozíku a běhat s ním. Zároveň mě berou s sebou na výlety, aby měli více času na ostatní a já se mohla v klidu starat o Tomáška,“ říká maminka Jana.

Pokud je to možné, odpoledne rodiče s Tomáškem navštěvují bazén a dvakrát týdně jezdí na rehabilitaci, kde plní všechny cviky podle daného cvičebního plánu. Pokud není v plánu bazén ani rehabilitace, musí Tomášek cvičit doma. Nejčastěji využívá rotoped, cvičení na matraci nebo balónu. Než ale může po takové zátěži pokračovat s činnostmi, jako jsou domácí úkoly nebo jen lehké protažení, musí si dostatečně odpočinout.

„Někdy se stane, že to všechno nestihneme, protože je Tomášek hodně unavený, a čím víc je unavený, tím mu to méně myslí. Mozek pak nedostává to, co potřebuje, takže musíme dělat dostatek přestávek, aby to všechno šlo,“ popisuje situaci doma maminka Jana. Úkoly ale Tomášek nedělá sám, protože mu vždy pomáhá někdo z rodičů nebo sestra Andrea. Jeho den se pak pomalu chýlí ke konci kolem deváté hodiny, kdy chodí spát.

Když má Tomášek hodně energie, tak rád mamince pomáhá s vyklízením nádobí nebo úklidem prádla. Během volných chvil pak hraje hry na telefonu a hraje si se stavebnicí LEGO. „Hrajeme také různé společenské hry, kterých mají děti plnou skříňku. Oblíbené jsou u nás hlavně karty a Bang, kde mě pokaždé hned odstřílí. Kromě toho si Tomáš s Andrejkou vymysleli taky vlastní hru s nasbíranými kartičkami Simpsonových, kterou s taťkou neumíme,“ říká maminka.

A co Lněničkovi nejradši dělají o víkendu nebo během jiných volných chvil? Když to počasí a covidová situace dovolí, tráví hodně času společně. Jezdí na různé výlety, do bazénu, který Tomášek miluje, a na kolo. Podle slov maminky Jany totiž s manželem chtějí, aby jejich děti žily normální život jako jejich vrstevníci a zároveň aby všichni měli velké množství pěkných společných zážitků.